Docente universitaria. Magister en Gestión Cultural. Magíster en Gestión del Patrimonio Cultural. Gestora cultural y Guía Nacional de Turismo del Ecuador. Especialista en Turismo de Montaña y en el desarrollo cultural de las comunidades.
The purpose of this text is to conduct a general analysis of the academic training of cultural managers in Ecuador in educational institutions of Higher Education. In working life, many of the cultural managers did not obtain a diploma endorsed by an IES; because the training programs are new and because other professionals from careers in the related social sciences deal with cultural management, promoting the practice of empirical self-education. Training in cultural management in Latin America had a clear influence from Spain, where international organizations, public institutions and private organizations promoted educational models and Cultural Management programs, which resulted in a training model for a "type profile" of the cultural manager. In Ecuador, some higher education institutions have developed training programs; however, there is still a long way to go in the professionalization of managers in charge of cultural policies and institutions, even more so if entrepreneurship and the development of cultural industries are considered. The challenge of this study involves analyzing the academic offer of the programs, since, after the effervescence of the programs, it is important to identify whether these programs were proposed based on an analysis of the reality of cultural management in the country and the training needs of local managers.
Bonet Lluís, A., & Chávez Aguayo, M. A. (2018). Tendencias, retos y tensiones globales de la gestión cultural y su formación. Revista de Investigación En Gestión Cultural, 3(4). https://doi.org/10.32870/cor.a3n4.7113
García Canclini, N. (2003). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. In N. García Canclini (Ed.), El consumo cultural en México. Conaculta.
IBERFORMAT. (2005). Formación en Gestión Cultural y Políticas Culturales. Directorio Iberoamericano de Centros de Formación.
Instituto de Fomento de las Artes, Innovación y Creatividades. IFAIC. (2018). Hablemos. Artes Culturas e Innovación [Memorias del Encuentro. Reflexiones sobre el fomento de las artes y creatividades. Diálogo entre las instituciones públicas, el sector cultural y la ciudadanía]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Universidad Central del Ecuador.
Marcé, M., & Martinell, A. (1995). Perfil y formación de gestores culturales. Ministerio de Cultura.
Mariscal Orosco, J. L. (2006). Formación y capacitación de gestores culturales. Apertura - Revista de Innovación Educativa, 6(4), 56–71.
Martinell, A. (2003). Nuevas competencias en la formación de gestores culturales ante el reto de la internacionalización. Pensar - Iberoamérica, 2.
Acuerdo Ministerial No. DM-2017-008, se autoriza la implementación técnica del RUAC. Norma Técnica y Base Legal del Registro Único de Artistas y Gestores Culturales RUAC (2017) (testimonio del Ministerio de Cultura y Patrimonio del Ecuador).
RAE. (2019). Gestión y Gestionar. In Diccionario de la lengua española.
Schargorodsky, H. (2002). Un perfil del gestor cultural profesional en América Latina y el Caribe: Su relación con la formación en gestión cultural (1era.). Observatorio Cultural de Buenos Aires.