Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artículos

No. 22 (2022): Kalpana - Revista de Investigación

Cultural Management Education in Ecuador. Cultural Manager Profile: La formación en Gestión Cultural en el Ecuador. Perfil del Gestor Cultural

Submitted
November 15, 2021
Published
2022-07-06

Abstract

The purpose of this text is to conduct a general analysis of the academic training of cultural managers in Ecuador in educational institutions of Higher Education. In working life, many of the cultural managers did not obtain a diploma endorsed by an IES; because the training programs are new and because other professionals from careers in the related social sciences deal with cultural management, promoting the practice of empirical self-education. Training in cultural management in Latin America had a clear influence from Spain, where international organizations, public institutions and private organizations promoted educational models and Cultural Management programs, which resulted in a training model for a "type profile" of the cultural manager. In Ecuador, some higher education institutions have developed training programs; however, there is still a long way to go in the professionalization of managers in charge of cultural policies and institutions, even more so if entrepreneurship and the development of cultural industries are considered. The challenge of this study involves analyzing the academic offer of the programs, since, after the effervescence of the programs, it is important to identify whether these programs were proposed based on an analysis of the reality of cultural management in the country and the training needs of local managers.

References

  1. Bonet Lluís, A. (2017). La formación en gestión cultural. Una mirada internacional comparada. Revista Administración Cultura Creatividad. Universidad de Buenos Aires. https://doi.org/http://revistaacc.econ.uba.ar/2017/11/28/la-formacion-en-gestion-cultural-una-mirada-internacional-comparada/
  2. Bonet Lluís, A., & Chávez Aguayo, M. A. (2018). Tendencias, retos y tensiones globales de la gestión cultural y su formación. Revista de Investigación En Gestión Cultural, 3(4). https://doi.org/10.32870/cor.a3n4.7113
  3. Bonet Lluís, A., & Leonetti, A. (2010). Perfil i reptes del gestor cultural. Editorial Bissap Consulting SL. http://www.ub.edu/cultural/wp-content/uploads/2018/10/Perfil-i-reptes-del-gestor-cultural.pdf
  4. Caiza, R. (2021, octubre 28). Realidad de la gestión cultural en el país [Comunicación personal].
  5. Consejo de Educación Superior. (2021). Oferta Académica. CES – Consejo de Educación Superior. http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_sobipro&sid=2698:Oferta-Academica&Itemid=587
  6. De la Vega, P. (2021, noviembre 3). Realidad de la gestión cultural en el país [Comunicación personal].
  7. Estévez, M. (2022, febrero 1). Realidad de la gestión cultural en el país [Comunicación personal].
  8. Evrard, Y., & Colbert, F. (2000). Arts Management: A New Discipline Entering the Millennium? International Journal of Arts Management, 2(2). https://eurasiaproject.eu/wp-content/uploads/2020/01/Arts_Management.pdf
  9. García Canclini, N. (2003). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. In N. García Canclini (Ed.), El consumo cultural en México. Conaculta.
  10. Gobierno del Ecuador. (2013). Decreto 1507. Unesco; Gobierno del Ecuador. https://en.unesco.org/sites/default/files/ecuador_dec1507_13_spaorof.pdf
  11. IBERFORMAT. (2005). Formación en Gestión Cultural y Políticas Culturales. Directorio Iberoamericano de Centros de Formación.
  12. Instituto de Fomento de las Artes, Innovación y Creatividades. IFAIC. (2018). Hablemos. Artes Culturas e Innovación [Memorias del Encuentro. Reflexiones sobre el fomento de las artes y creatividades. Diálogo entre las instituciones públicas, el sector cultural y la ciudadanía]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Universidad Central del Ecuador.
  13. Marcé, M., & Martinell, A. (1995). Perfil y formación de gestores culturales. Ministerio de Cultura.
  14. Mariscal Orosco, J. L. (2006). Formación y capacitación de gestores culturales. Apertura - Revista de Innovación Educativa, 6(4), 56–71.
  15. Martinell, A. (2003). Nuevas competencias en la formación de gestores culturales ante el reto de la internacionalización. Pensar - Iberoamérica, 2.
  16. Ministerio de Cultura y Deporte de España. (2021). Becas “CULTUREX” de formación práctica en gestión cultural para jóvenes españoles en el exterior. Ministerio de Cultura y Deporte; Página Oficial del Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/catalogo/becas-ayudas-y-subvenciones/becas/becas-culturex.html
  17. Acuerdo Ministerial No. DM-2017-008, se autoriza la implementación técnica del RUAC. Norma Técnica y Base Legal del Registro Único de Artistas y Gestores Culturales RUAC (2017) (testimonio del Ministerio de Cultura y Patrimonio del Ecuador).
  18. Nivón Bolán, E., & Sánchez Bonilla, D. (2012). La gestión y las políticas culturales [Diplomado Virtual 2012, Universidad de Chile]. http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/nivon/NIVON_SANCHEZ_La-gestion-cultural-y-las-politicas-culturales.pdf
  19. RAE. (2019). Gestión y Gestionar. In Diccionario de la lengua española.
  20. Schargorodsky, H. (2002). Un perfil del gestor cultural profesional en América Latina y el Caribe: Su relación con la formación en gestión cultural (1era.). Observatorio Cultural de Buenos Aires.
  21. Sistema Nacional de Información de Educación Superior del Ecuador. SNIESE. (2021). Oferta Académica. Portal Ciudadano SNIESE. https://infoeducacionsuperior.gob.ec/#/oferta-academica

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>